Llista alfabètica
Llista alfabètica

Pasqual Pérez i Rodríguez

València, 16 de febrer de 1804
València, 29 de gener de 1868

Fotografia de Pasqual Pérez i Rodríguez

Escriptor, periodista i fotògraf

Fill de Vicent Pérez i de Mariana Rodríguez. El seu pare treballava com a relator de l'Audiència territorial. Va ser batejat com a Manuel Julià però, al professar com religiós, es canvià el nom a Pasqual. El pare mor lluitant contra els francesos, la seva mare ho fa poc després. Es queda, al costat dels seus germans, a cura dels seus avis materns.

El 1820 ingressa en l'Orde dels Escolapis gràcies a una beca, entrant a formar part del noviciat als tretze anys. Als setze ja exercia. Abans d'abandonar l'Orde, fou director dels alumnes interns, a més de professor d'humanitats a Peralta de la Sal (1820), Saragossa (1823) i València (1827). En la seva etapa de professor al Col·legi de les Escoles Pies de València, va mantindre una gran amistat amb el pare Arolas.

Com a mestre d'humanitats, va ser una gran influència per a tota una generació d'escriptors. També va destacar, gràcies a l'obra El Gaiter del Llobregat, sent un dels introductors del Romanticisme al País Valencià. Va obtenir els estudis de llatí al Seminari i els de Filosofia a la Universitat de València. El 1835, per problemes de salut i incompatibilitats amb les seves activitats polítiques, posa fi a la seva vida religiosa i abandona l'Orde. En 1851 obté la secularització.

El 19 de novembre de 1834 va eixir a la venda el primer exemplar del periòdic Diario Mercantil de Valencia, fundat per Pasqual Pérez al costat de Pere Sabater i Joan Arolas. En va ser director fins a 1844. A les pàgines d'aquest diari publicà el seu primer poema culte el 1844. Com introductor del Romanticisme, també es va encarregar de que apareguen els primers poemes de Tomàs de Villaroya i les primeres composicions renaixentistes de Teodor Llorente a El Conciliador, diari que també va dirigir. Una altra de les seves publicacions destacades és La Psiquis. Al costat d'Arolas publicà aquest diari destinat a la dona que comptava amb il·lustracions de Luis Téllez-Girón. Després de trenta setmanes, es va acabar de publicar el 25 de setembre de 1840.

Representa, front als romàntics cultes, una generació d'escriptors satírics i de caràcter popular formada, entre altres, per Josep Maria Bonilla o Josep Bernat i Baldoví. Allunyats de les postures arcaiques i cultes, es converteixen en escriptors populars per tal d'atreure al poble a causes progressistes. Les seves armes són una literatura festiva de propaganda patriòtica, escrita en valencià dialectal, la llengua del poble.

Va escriure en nombroses publicacions i revistes, en moltes d'elles ho feia amb els pseudònims de Petaca-perillosa, Manuel Julià o Peres-tendres. Destaquen les seves col·laboracions a: El Cid, El Mole, El Sueco, El Tabalet, El Edetano, Les Belles Arts o El Miguelete. Moltes d'aquestes publicacions no volien destacar per la seva literatura estètica ni per la seva defensa de la Renaixença. El seu objectiu, més aviat, es movia entre el proselitisme polític i la defensa del liberalisme. Per tant, Pasqual Pérez, tot i ser un escriptor de gran cultura, no va dubtar en fer servir una prosa més desenfadada i festiva per tal de criticar, de manera accessible per al poble, tant a polítics com a renaixentistes "de guant". Fora d'aquest rang d'acció, la seva tasca com a traductor és molt significativa. Gran coneixedor de l'anglès, italià, francès i portuguès va traduir tres toms dels viatges d'Alí Bei l'Abassí, la Vida de la Verge del abat Orsini, i va començar la traducció de la Bíblia de Royaumont, que va ser acabada per Vicent Boix després de la seua mort.

Com a escriptor publicà títols com: La torre gótica o El espectro de Limberg (1831), El hombre invisible o Las ruinas de Munsterhall (1833), La amnistia cristiana o El solitario del Pirineo (1833), ELa urna sangrienta o El panteón de Scianella (1834)... convertint-se així en un dels primers autors de novel·la gòtica. Com a poeta va escriure la seua obra d'autos sacramentals en valencià: El diable pres (1855), La loca de Morella (1863) i La venda improvisada (1867).

També va contribuir de forma decisiva a l'art de la fotografia. Introduí el daguerreotip a l'Estat espanyol. Estudià l'ús del calotip, que permetia fer còpies múltiples. Seva és la primera fotografia publicada el 1852 a El Diario Mercantil. Un any abans, havia publicat una col·lecció de vistes titulada "L'Àlbum del Cabanyal", també va ser pioner en aquesta temàtica.

Va morir als 64 anys a causa d'una forta apoplexia.

Autoria: Jaume Crespo i Martínez

Pasqual Pérez i Rodríguez

Obra pròpia


Llibres

PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. La torre gótica o El espectro de Limber. Oficina de López, 1831.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. El hombre invisible o Las ruinas de Munsterhall. 1833.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. La Amnistia de Cristina, o El solitario del Pirineo. 1833.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. Amor y Gloria. 1834.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. El libro de oro del pueblo ó Catecismo de la liberta. 1840.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. Compendio de Gramática. 1841.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. Elementos de geografía moderna. 1841.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. Compendio de la historia de España. 1842.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. La venta improvisada. Librerías "París-Valencia", 1867.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. Obras en prosa y verso. Los dos reinos, 1869.
PÉREZ RODRÍGUEZ, Pasqual. La urna sangrienta. Siruela, 2010.

Pasqual Pérez i Rodríguez

Bibliografia


Llibres

HUGUET CHANZÁ, J.,. Benito Monfort y Pascual Pérez Rodríguez, dos valencianos pioneros de la fotografía. . València: Sociedad Valenciana de Historia de la Fotografía, 1990.